Friday, January 16, 2009

Ethical vs Unethical

Ethical or tak??

semalam Dr.Hairul dlm kelas Sport Management, adalah ajar pasal Ethics nie...aku pun teringat2lah gak apa lah benda yg Legal tp Unethical yg pernah aku wat..if x ajar, aku tak kan fikirlah kot..hehe

1st potong barisan org..huhu..aku teringat minggu lepas, aku nak laundry baju (aku basuh baju bila baju dah kurang tuk dipakai & tmpt laundry aku dah penuh..sbb aku suka bila basuh bj byk2..:D)..aku dtg2 mesin dah penuh..so aku tunggulah tuan bakul baju depan aku nie dtg..mase tue 1 mesin dah kosong & semua mesin lain tgh putar lah..aku tunggu 4 20 minutes tau (should i wait more longer.huhu) tp tuan bakul baju tue still x dtg gak..so aku pun dgn nekadnya masukkanlah baju aku dlm mesin nak basuh dululah..30 minutes later, bila aku dtg nak ambk baju, adalah tuan bakul bj tue tgh tunggu mesin yg penuh bj aku tue..aku dtg & just mtk maaf jela..dia kata it's ok..tp rasa bersalah gak..sbb bagi aku potong barisan tue kira unethical lah even aku x kan masuk jail sbb tue..hehe..tue je yg unethical yg aku wat..byk lagi lain kot, cuma dah terpadam dr memory nie..@ wat2 x ingat..haha..

tapi kan, bkn nak ckp lah kan,, ada certain insan nie, dia tahu dia wat salah,,die tahu dia langgar ethics yg ada..tp die wat dekk je..asal ek?tmbh lagi kalau org tue adalah org yg pangkat tinggi..dia tak sedar ke yg perangai dia tue maybe akan dicontohi & org lain pun iya kan ajelah ape yg dia wat..membuta tuli je ikut org..apa kes??hoho..

No comments: