Friday, December 10, 2010

SIMA Graduation Day!!Saya graduate lagi..Wee~

Hye there!!
Sudah lama diriku mahu berblogging tapi sayangnya tiada masa dan tiada internet. Nak blogging through nset rasa tak syok pulak. Jadi tunggulah sampai aku ada masa dan internet. Dan sekarang tibalah masanya!!!! (Tgh keje nie, jangan cakap kat manager sy yg sy berblogging ye, Hehehe)

Just nak story sikit pasal diriku pada hari-hari yang lalu.

First, I've graduated again!!Yeay!!!Sekarang aku bukan sahaja graduates from USM but also from SIMA. Rasanya ramai yang tak tahu apa itu SIMA kan? Meh aku ceritakan sikit pasal SIMA.

SIMA stands for Scope International Malaysia Academy. SIMA is a programme for graduates and students who interested in banking operations. Scope International (M) Sdn Bhd is a subsidiary company under Standard Chartered Bank means we are operating for SCB.

There's a lot of departments in Scope International dan aku ditempatkan di Cash Management Services (CMS). So kerja aku adalah buat payments @ transactions from Hong Kong, Taiwan & Singapore dan lebih tepat aku buat Inward Telegraphic Transfer (ITT) for these 3 countries. Actually aku pun tak tahu kewujudan SIMA. After 2 bulan setengah aku di Teluk Batik for GEMS, aku ditempatkan di Scope Internatinal as a trainer. Kena habiskan praktikal for 6 months. Pada mulanya aku keje in administration, then tiba2 Kak Lin (bos aku) suruh aku join SIMA. Dan aku masuklah kelas CMS selama sebulan before OJT di unit.

Alhamdulillah rezeki aku ada di Scope. Bulan 4 aku diterima as staff before aku habiskan program SIMA & GEMS. And now I’m still working there. I like to work there because I can listening to MP3 for the whole day, hehehe (apa punya reason daaa) & kerja di sana taklah susah sangat, kena faham apa yang dibuat dan kekalkan good productivity. Cuma one big issue adalah kerja ini ada risiko. Aku kerja menguruskan customer’s payment, deals with money even duitnya tak nampak pun, have to be extra careful supaya jangan buat mistake in transactions. Kalau mistake, company akan rugi dan kalau buat big mistakes, boleh dinasihatkan untuk berhenti. Sebab itulah kadang2 aku rasa tak terjamin kat sana. Takut jugak kalau tersalah buat. Huhu. Okay Okay, aku dah mengarut cerita pasal kerja pulak. Sebenarnya aku nak cerita pasal SIMA Graduation Ceremony aritu. Hehe.

The gradution was soooo boring!!Hahahaha. Sorry to say lah tapi memang boring pun. Kena ada di sana tepat jam 3 pm tapi acara start jam 5 lebih. Gler lama tunggu!!Dah lah berjam tunggu, bila ceremony pun x syok tambah lagi dengan performance yang agak bosan dan MC yang ntah apa2. Nama Head of WB pun kau boleh silap sebut, memang tak boleh bla lah. Agak2 budak tu jadi MC lompatan kot? Lantak dial ah, bukan aku yang jadi MC pun. Aku dapat 2 sijil on that day, one for completion of SIMA programme, another one for great achievement in CMS :D

Here, gambar2 sepanjang SIMA Graduation Ceremony. Credit to Nadiah for her camera yang besau :D




Lelaki yg di tgh2 pakai kot itu: dia lah bos besar kami, Head of Wholesale Banking Operation @ SCB :)
Ada lagi cter mahu diceritakan di sini, tapi lainkali lah ye :)
Wait for it!!Ahaks :D





9 comments:

Riha NCL said...

you, msh keja dgn scope?
i baru pegi interview kat sana smlm.
ok x keja situ?

SiQaH HuSSiN said...

yup, still keje kat scope..
bagi i, keje cnie okay. i suka cuma risiko lah tapi okay je nanye :)
but it all depends pada apa kerja u, team, manager, n department..ada certain org x tahan sbb maybe manager or checker suka push..tp i okay je.

u interview tuk department ape?

big boss said...

hai there, since awk ade byk exp n skrang keje kt SCOPE,sy dpt offer interview utk trainee,should i go? n mse interview tu,ade kene jwb test ke?

SiQaH HuSSiN said...

keje untuk trainee pe ye?management trainee @ SIMA?ada 2 program trainee in scope if im not mistaken..

bg pndpt sy, u shud go..trylah g interview je kan..if u interview for sima, yes, ada test..tapi sgt mudah testnya..only basic test je..

hope u will join us in scope nanti! :D

gud luck in the interview :) btw, bila interview nya?

big boss said...

sy pun xtau program mne ,tpi kt jobstreet dy advertised trainee-Scope international academy..pas2 explain job role dy.itu je..sabtu ni,30 apr 9.30-1.00..thanks :),gementar jgk bru abis blaja dpt interview,1st tme lak tu.

big boss said...

need a little help,test tu calculation o teka teki? :P

SiQaH HuSSiN said...

ooo esok interview nya..maybe that for SIMA kot..nanti esok p u tanyalah :)

test tu ada calculation tp xde teka teki..hehehe..

senang je awk,tp kena teliti sgt2 sbb senang nak trick kita..jgn anggap senang sgt pulak..

gud luck tau...hope to hear good news from u nanti :)

Anonymous said...

sis, nak tanye, tough tak buat praktikal dekat scope? i dapat offer, then confused sbb ade my senior cakap tough and busy sampai takda masa nak buat thesis. so ape opinion u regard to this :)

SiQaH HuSSiN said...

so sorry bella rose.
just bukak blog through web then baru dapat tgk komen. hihi. sori